Gaźnik to element układu zasilania silnika spalinowego. Jego głównym zadaniem jest zapewnienie właściwej mieszanki paliwo-powietrze do cylindrów silnika. Zasada działania gaźnika polega na wykorzystaniu zjawiska ssania, czyli różnicy ciśnień między atmosferą a kolektorem dolotowym silnika, do wprowadzania paliwa do powietrza.
Gaźnik składa się z kilku podstawowych elementów, takich jak:
- korpus gaźnika, który zawiera komorę mieszania, przez którą przepływa mieszanka paliwowo-powietrzna,
- przepustnica, która reguluje ilość powietrza wprowadzanego do silnika,
- dysza paliwowa, która wprowadza paliwo do powietrza,
- iglicy i sprężyny, które regulują przepływ paliwa.
Podczas pracy silnika, powietrze jest wciągane do cylindrów przez kolektor dolotowy. Przepustnica gaźnika reguluje przepływ powietrza do silnika. W międzyczasie, paliwo z baku gaźnika zostaje wprowadzone do komory mieszania przez dyszę paliwową, która jest kontrolowana przez iglicę i sprężynę. Podczas ssania powietrza przez silnik, powstaje podciśnienie w kolektorze dolotowym, które wciąga mieszankę paliwowo-powietrzną z komory mieszania do silnika.
W zależności od obciążenia silnika i prędkości obrotowej, gaźnik reguluje mieszankę paliwowo-powietrzną w celu uzyskania optymalnej wydajności. Podczas przyspieszania, gaźnik zwiększa przepływ paliwa, aby uzyskać większą moc. Podczas hamowania lub jazdy na jałowym biegu, gaźnik zmniejsza przepływ paliwa, aby zaoszczędzić paliwo i ograniczyć emisję zanieczyszczeń.